marți, 21 august 2012

Dumitru "Dino" Muradian maestrul pirograf român de pe Tărîmul Făgăduinţei

Are 59 de ani şi o reputaţie de invidiat peste Ocean. Dumitru "Dino" Muradian este un artist deosebit, iar felul în care îşi realizează operele este unic. Americanii îl consideră unul dintre cei mai talentaţi artişti ai ultimelor decenii, deşi în România nu s-au auzit prea multe despre el. Este vorba de Dumitru "Dino" Muradian, maestru pirograf. Născut în 1953, acesta are o poveste demnă de o ecranizare la Hollywood. Trăind în regimul Ceauşescu, Muradian şi-a descoperit pasiunea de a desena pe lemn cu ajutorul căldurii în 1965. Pentru el, acest lucru era doar un hobby. Meseria lui de bază era cu totul alta. În 1977, a devenit pilot comercial. Cu toate acestea, visurile lui erau mult mai măreţe şi nu se puteau realiza într-o Românie comunistă, după cum relatează cei de la cancan.

 
Astfel, Dumitru Muradian a fugit din ţară în august 1983 şi a ajuns în Austria, unde vreme de cinci luni a stat într-o tabără de refugiaţi. Apoi, marea lui dorinţă i-a fost îndeplinită: a trecut Oceanul şi a păşit pe Tărîmul Făgăduinţei, SUA. A fost momentul în care şi-a dat seama că pentru a fi cu adevărat unic în domeniul pirografiei are nevoie de un instrument special. El a modificat un pistol de lipit de 40 W şi a creat obiectul cu care astăzi izbuteşte creaţii care uimesc. Viaţa nu a fost însă atât de simplă pe cît credea la plecare. Abia în 1990 a reuşit să vîndă primele două lucrări, la o galerie de artă din insula Kauai (Hawaii), acolo unde locuia în acea perioadă.

Dino Muradian a devenit faimos în America pentru pirogravurile sale pe panouri de lemn, în special portretele sale remarcabile intrînd în atenţia iubitorilor de artă. Artistul român lucrează exclusiv în tehnica pirogravurii fără să adauge nici o culoare. El a extins mai tîrziu, în repertoriul său, o varietate enormă de subiecte folosind ca “pînze” şi chitări, viori sau banjo. Cum arta sa a cuprins multe reproduceri religioase, Dino Muradian a primit comanda pentru realizarea unui iconostas într-o biserică ortodoxă din California.







„Tot ce ştiu despre pirogravat este absolut autodidact. Timp de 20 de ani pirogravura a constituit pentru mine doar un simplu hobby, apoi, din 1984, ea a devenit ceva mai serios. În 1990 am vîndut primele mele lucrări printr-o galerie de artă din Hawaii, şi succesul de atunci m-a încurajat să merg mai departe pe această cale. Arderea pe lemn sau hîrtie, precum, pe piele, oase, tigve sau pe pînze, de asemenea, o transform într-o formă de artă. Pirogravura este, probabil, singurul tip de artă în care nu este nevoie de un instrument pentru a atinge pînza respectivă.  Ai posibilitatea să inscripţionezi o bucată de lemn cu un instrument dintr-un fier înroşit fără a o atinge, doar ţinîndu-l foarte aproape de suprafaţa acesteia. Sau se poate folosi o lupă pentru a capta şi concentra lumina directă a soarelui pe o bucată de lemn sau de hîrtie. Şi se arde. Este doar fizică ...”, spune artistul român.


























Niciun comentariu:

A ntonim la a nonim        „A ntonim la a nonim” este un proiect al artistei Carmen Maftei care își propune să releve o altă perspe...