joi, 2 august 2012

Spencer Tunick şi fotografiile sale grandioase cu mii de nuduri

Spencer Tunick (născut pe 1 ianuarie 1967) este unul dintre cei mai cunoscuţi fotografi americani pentru organizarea, la scară largă, a şedinţelor foto cu mii de persoane nud. Din 1994 el are la activ peste 75 de astfel de şedinţe în întreaga lume. Spencer Tunick s-a născut în Middletown, Orange County, New York, într-o familie de evrei. Tatăl său, Earl Tunick, avea şi el o mică afacere cu fotografii, de aici pasiunea artistului pentru fotografie. În 1986, Spencer el a vizitat Londra, unde a făcut fotografii cu un model nud într-o staţie de autobuz, apoi zeci de nuduri în Hall School Alleyn al şcolii de Jos din Dulwich, Southwark. El a cîştigat cu aceste proiecte premiul “Bachelor of Arts” de la Emerson College, în 1988.

În 1992, Spencer Tunick a început documentarea pentru şedinţe foto cu nuduri vii în locuri publice din New York. Lucrările sale timpurii din această perioadă se concentrează mai mult pe un singur individ nud sau grupuri mici de nuduri. În 1994, însă, a fotografiat 28 de persoane nud în faţa clădirii Naţiunilor Unite din Midtown Manhattan, acest moment fiind un punct de cotitură în cariera. “Totul a început acolo, în mişcare", spunea artistul.

Filozofia Spencer Tunick este că "persoanele în masă, fără haine, grupate împreună, pot fi metamorfozate într-o formă nouă. Corpurile nude în peisaj sînt ca o substanţă. Aceste mase grupate, care nu exprimă sexualitatea, devin astfel abstracţiuni, rupte de intimitatea vieţii private", spune artistul american. El îşi propune să creeze o arhitectură de carne, în cazul în care masele de corpuri umane se îmbină cu natura sau se juxtapun cu arhitectura. În pregătirea fotografiilor sale grandioase cu nuduri, Spencer Tunick îşi alege atent modelele în funcţie de gen, păr lung sau scurt, culoarea pielii, de vîrstă sau de alte caracteristici. Astfel ca el să se poată joaca cu tonuri diferite de carne sau cu grupuri de oameni de aceeaşi culoare. Trebuie menţionat că toate modele sale, bărbaţi sau femei, sînt voluntari. Tunick este, de asemenea, interesat în juxtapunerea dintre organic şi mecanic şi alege de multe ori clădiri celebre sau structuri neobişnuite ca fundal pentru fotografiile sale.

În 2003, Spencer Tunick a fotografiat 500 de voluntari într-o şedinţă foto nud în magazinul Selfridges din Londra, în aprilie 7000 în Barcelona, iar ​​în iunie cîteva sute de femei în Grand Central din New York.

Barcelona
magazinul Selfridges din Londra
New York's Grand Central Terminal
La 26 iunie 2004, în Cleveland, Ohio, el a organizat cea mai mare şedinţă foto cu nuduri din Statele Unite ale Americii, 2.754 de voluntari răspunzînd chemării lui. În august 2004, o altă şedinţă foto a fost finalizată în Buffalo, cu aproximativ 1800 nuduri din Buffalo, în staţia centrală cu trenuri vechi

Cleveland, Ohio
Buffalo
Pe 17 iulie, 2005 a fotografiat aproape 1.700 nuduri pe cheurile Newcastle upon Tyne şi Gateshead, inclusiv pe podul Gateshead Millennium. La 11 septembrie 2005, el a fotografiat 1493 nuduri în Lyon pe cheurile Rhône şi respectiv pe podeţ, între containere, iar pe 19 martie 2006, a încheiat cu succes o şedinţă foto cu 1.500 de nuduri în Caracas,Venezuela, lîngă statuia lui Bolívar Simón.

Lyon pe cheurile Rhône

Caracas,Venezuela, lîngă statuia lui Bolívar Simón
Caracas,Venezuela, lîngă statuia lui Bolívar Simón
Pe 6 august 2006, el a fotografiat aproximativ 500 de nuduri în curtea Muzeului Kunstpalast în Düsseldorf.

Muzeul Kunstpalast în Düsseldorf
Muzeul Kunstpalast în Düsseldorf
Muzeul Kunstpalast în Düsseldorf
În 2007, Spencer Tunick a primit o comandă de la Amsterdam Dream Foundation pentru a realiza proiecte de artă în cadrul unui eveniment artistic din capitala Olandei. Astfel, la 15 aprilie 2007, Tunick a organizat o şedinţă într-un cîmp de lalele, în Schermerhorn, iar pe 3 iunie 2007, el a fotografiat 2000 de participanţi într-o parcare din Amsterdam. În cadrul proiectului, un grup mic de participanţi a fost fotografiat pe un canal, Leliegracht, care a necesitat construcţia unui pod special pentru a crea iluzia că oamenii pluteau deasupra apei.
Amsterdam

Europarking building in Amsterdam

Amsterdam

Amsterdam
La 6 mai 2007, aproximativ 18.000 de oameni care pozau pentru Tunick, în Piaţa principală din Mexico City, Zócalo, au stabilit un nou record, cu cei mai mulţi participanţi la un astfel de eveniment. Voluntari de sex masculin şi de sex feminin de vîrste diferite, au stat în picioare şi au salutat, s-au culcat pe pămînt, ghemuit, în poziţie fetală, în Plaza de la Constitución, din oraşul Central Plaza. Aici a fost făcut şi un documentar filmat "Naked în Mexic: Spencer Tunick".

Piaţa principală din Mexico City, Zócalo


Piaţa principală din Mexico City, Zócalo
Piaţa principală din Mexico City, Zócalo
Piaţa principală din Mexico City, Zócalo
Piaţa principală din Mexico City, Zócalo
Piaţa principală din Mexico City, Zócalo
La 18 august 2007, fotografiile lui Spencer Tunick încep să susţină şi mesaje de atenţionare asupra resurselor planetei, organizînd proiecte în colaborare cu Greenpeace. El a folosit 600 de persoane nud într-o "sculptură vie", pe gheţarul Aletsch, din Elveţia, cu scopul de a atrage atenţia asupra încălzirii globale şi restrîngerea gheţarilor lumii. În momentul fotografierii temperatura a fost de aproximativ 10° C, iar gheţarul Aletsch era retras cu 100 de metri într-un singur an, între 2005 şi 2006. Problemele de mediu prezentate în acest mod a avut succes în întreaga lume, politicienii elveţieni fiind astfel încurajaţi să-şi arate inclinaţia lor spre “verde” prin participarea la şedinţele foto ale lui Tunick. De altfel, Elveţia a primit Marele Trofeu pentru serviciul public pentru campania lui pentru Tunick, "Mărturia Goală la încălzirea globală" .





Din 1992, Tunick a fost arestat de cinci ori în timp ce încerca să lucreze în aer liber, în New York City. La scurt timp după a cincea arestare, în Times Square în 1999, artistul a depus o petiţie susţinută de drepturile civile stipulate de lege pentru a se proteja pe sine şi participanţii săi de arestări viitoare. În mai 2000, US District Court a fost de partea lui Tunick, recunoscînd că munca lui este protejată de Primul Amendament al Constituţiei Statelor Unite, iar pe  3 iunie a aceluiaşi an, Curtea Supremă a SUA a decis, de asemenea, în  favoarea a Tunick permiţind astfel artistului de a-şi desfăşura munca pe străzile New York. Patru luni mai târziu, Tunick a solicitat prima sa autorizaţie de la Primăria New York.


Cele mai notabile lucrari ale lui Spencer Tunick au fost comandate de către Art Basel, Elveţia (1999), Cultura Institut, Barcelona (2003), XXV Bienala de Sao Paulo, Brazilia (2002), Galeria Saatchi & Saatchi (2003), Cleveland MOCA (2004), Viena Kunsthalle (2008), etc.

Vienna's Ernst-Happel stadium

Bourgogne (Burgundy) vineyard near Macon, France
 
Salford, Peel Park, Anglia

Salford, Peel Park, Anglia

Stadschouwburg theatre in Belgium

Stadschouwburg theatre in Belgium
Stadschouwburg theatre in Belgium

Sydney Opera House


Sydney Opera House

Sydney Opera House

Sydney Opera House


Sydney Opera House

Sydney Opera House

"Biennale de Lyon" modern art event



Marea Moarta, Israel

Baltic Centre, Gateshead, England

Germania

Germania
Melborne
Munich,Germania


Cork, Irlanda

Cork, Irlanda

Dublin, Irlanda


Pisa, Italia

Marea Moarta, Israel


Platz in Munich, Germania

Platz in Munich, Germania

Opera de Stat din Bavaria, Germania

Opera de Stat din Bavaria, Germania

Opera de Stat din Bavaria, Germania

Austria (The Ernst Happel Stadium, Kunsthalle Wien)

The Ernst Happel Stadium, Austria
Aurillac, France

Gaasbeek Castle, Belgium
 http://www.spencertunick.com/



Niciun comentariu:

A ntonim la a nonim        „A ntonim la a nonim” este un proiect al artistei Carmen Maftei care își propune să releve o altă perspe...