miercuri, 6 februarie 2013

„Băi, Ciobane, tabloul tău mă hodineşte cînd mă uit la el!” - Gheorghe Ciobanu

Astăzi public un material despre Gheorghe Ciobanu, pictor naiv din judeţul Iaşi, pe care l-am descoperit într-un articol publicat în cotidianul Evenimentul. Lucrările acestui artist în adevăratul sens al cuvîntului sînt atît de suave, pline de umor şi de blîndeţe încît mi-au cucerit inima. Da, am simţit o adevărată bucurie că există un astfel de artist care redă pe pînză frumuseţea idilică a satului românesc. Lucrările vorbesc singure despre Gheorghe Ciobanu, un om pe care eu îl percep ca pe un personaj cu capul în nori, cu picioarele pe pămînt şi cu inima mai mare decît o lume întreagă. Aşadar, vă las în compania articolului preluat de pe site-ul cotidianului Evenimentul şi în lumea mirifică a lui Gheorghe Ciobanu.



Pictorul naiv de la Bălţaţi – Iaşi, a cărui mulţumire pentru trudă vine din vorbe precum: „Băi, Ciobane, tabloul tău mă hodineşte când mă uit la el!”

Pictor naiv, un autodidact care zugrăveşte frumosul de mai bine de treizeci de ani, Gheorghe Ciobanu este celebru pentru viziunea asupra satului şi a naturii văzute „ca un cosmos rotund”. „Asta mă deosebeşte, se pare, de ceilalţi pictori naivi, câţi mai sunt ei. Aceste universuri ale satului le închid în modele rotunde, sferice, anume pentru a se vedea, progresiv, detaliile, de la cocoşul care cântă dimineaţa, până la zorile trandafirii care se ridică deasupra vâlcelelor din marginea satului şi dezgolesc turla ascuţită a bisericii. Toate se văd, toate sunt înlănţuite”...


Printr-o împrejurare norocoasă, a început să expună, apoi şi-a dat seama ca pictura sa „face ceva parale”, după cum scriau criticii. „Eu de mic copil am avut talent la zmângălit, cu creionul ori cărbunele pe foi de hârtie, ori la cioplit diverse lucruşoare din lemn. Am făcut multe, multe schiţe, dar pentru culori n-aveam bani, iar când găseam la vreo bibliotecă şcolară un album de pictură, îmi lăsa gura apa, vorba aceea, după frumoasele flori ale lui Luchian sau după floarea-soarelui cea fără de seamăn a lui Van Gogh, ori după carele cu boi ale lui Grigorescu... Doar ca tata nici că voia să audă de un liceu de artă - cum să fie zugrav un copil de ţărani? - aşa ca m-a dat la o şcoală militară şi am plecat departe de satul meu”, scrie Gheorghe Ciobanu, cu har de povestitor, în biografia sa.












A fost maistru militar, iar primele lucrări le-a expus în 1979, la Casa Armatei din Ploieşti. În străinătate s-a lansat în 1996, cu o expoziţie la Limoges (Franţa). Au urmat expoziţii în Elveţia, Germania, Austria. ,,Sunt ţăran ca şi părintii mei, deşi am vrut să fiu şi altceva, şi o bună bucată de vreme am rătăcit prin lume de colo-colo, dar m-am trezit la vreme şi mi-am dat seama că nu-i de mine altă viaţă. Şi m-am întors acasă, în Moldova, în Bălţaţii mei de obârşie, un sat cu oameni cinstiţi şi vrednici, unde îmi e sălaşul pentru vecie şi trăiesc cu mult drag”. Gheorghe Ciobanu este adesea prezent la târgurile populare organizate de Muzeul Ţăranului Roman şi de Muzeul Satului din Bucureşti. Predă pictura în tabere de creaţie, învăţându-i pe copii să se exprime „cu libertate şi bucurie”. (Gina Popa)











Gheorghe Ciobanu s-a născut în Bălţaţi, judeţul Iaşi, în aprilie 1944. În aceste zile, până pe 9 februarie, îi puteţi admira lucrările la Institutul Francez Iaşi, în expoziţia de pictură naivă şi măşti, „Iarna în Moldova”, organizată de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Iaşi. În curând, picturile sale se vor regăsi şi în inspiratele decoruri ale spectacolului „Capra cu trei iezi”, aflat în pregătire la Teatrul „Luceafărul”, premiera fiind anunţată pentru luna aprilie.









Foto preluate de pe: www.ciobanu-art.com


Niciun comentariu:

A ntonim la a nonim        „A ntonim la a nonim” este un proiect al artistei Carmen Maftei care își propune să releve o altă perspe...